Mediacja jako szkoła dialogu i ważna kompetencja społeczna” to tytuł wystąpienia naszej mediatorki Magdaleny Strumińskiej-Morawskiej, które przedstawiła na Konferencji „Od szkoły dialogu do społeczeństwa dialogu – mediacje w edukacji” zorganizowanej w dniu 8 kwietnia 2025 roku na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, a którą Stowarzyszenie Mediatorów Pactus objęło patronatem.
Uczestnicy konferencji z zainteresowaniem odnieśli się do prelekcji promujących mediację i wartości jakie mediacja niesie ze sobą, jako ważny element nowoczesnej edukacji skupionej na empatii i komunikacji. Zapoznali się także z praktycznym wykorzystywaniem mediacji, zwłaszcza rówieśniczej, w rozwiązywaniu konfliktów, które były, są i będą naturalnym elementem życia w każdej społeczności.
Wskazano na trudności związane z szerokim wprowadzaniem mediacji do szkół, ale i na szanse jakie daje dialog, zwłaszcza międzypokoleniowy. Podkreślano wagę zmiany, jaką niesie otwarcie się na myślenie o konflikcie, jako zadaniu do samodzielnego rozwiązania, a nie żądaniu arbitralnego rozstrzygnięcia przez osobę trzecią.
Prelegenci zgodnie wskazywali, że problemem do rozwiązania jest wszechobecne poczucie braku współsprawczości, brak sprawności interpersonalnych, luki w wykształcaniu od najmłodszych lat poczucia odpowiedzialności za rozwiązanie konfliktu i satysfakcji z wzięcia spraw we własne ręce. Jednocześnie wybrzmiało przekonanie, że młodzi ludzie pragną wysłuchania, zrozumienia i współuczestniczenia, są otwarci na uczenie się i uczestniczenie w dialogu, w miejsce walki i na współpracę oraz komunikację. To zaś daje nadzieję, że umiejętnie i konsekwentnie wdrażane w życie zasady i narzędzia mediacyjne będą skutkować nowym myśleniem i nowym działaniem.
Tematyka konferencji wpisuje się doskonale w nasze działania realizowane w ramach projektu „Mosty w mediacji”. Cieszymy się, że coraz częściej pojawiają się inicjatywy pokazywania uniwersalności mediacji i wagi budowania z jej wykorzystaniem porozumienia i kooperacji. Cieszy fakt, że mediacja została dostrzeżona jako nosicielka ważnych społecznych kompetencji i zaczyna być wykorzystywana i promowana w polskiej szkole. Być może nowe pokolenia będą potrafiły podejść do konfliktu w zupełnie inny sposób niż dotychczas – biorąc własne sprawy i odpowiedzialność za rozwiązania we własne ręce.