Społeczna Rada do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości
Standardy szkolenia mediatorów uchwalone przez Radę w dniu 29 października 2007 roku
Wstęp
Obecnie brak jest w Polsce określonych przez prawo standardów szkolenia mediatorów[1]. Przez mediację rozumie się dobrowolny i poufny proces, w którym fachowo przygotowana, bezstronna i neutralna osoba, za zgodą stron, pomaga im poradzić sobie z konfliktem. Mediacja pozwala jej uczestnikom określić kwestie sporne, zmniejszyć bariery komunikacyjne, opracować propozycje rozwiązań i, jeśli taka jest wola stron, zawrzeć wzajemnie satysfakcjonujące porozumienie[2].
Powodzenie mediacji jako skutecznej metody rozwiązywania konfliktów zależy w dużym stopniu od profesjonalizmu mediatorów i wysokiego poziomu ich etyki zawodowej.
W tym celu Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawia Standardy Szkolenia Mediatorów opracowane przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości. Standardy te zawierają minimum programowe wiedzy i umiejętności niezbędnych w pełnieniu roli mediatora.
Standardy są kierowane do:
− instytucji i organizacji zajmujących się szkoleniem i certyfikacją mediatorów we wszystkich sprawach, gdzie stosuje się mediację,
− osób podejmujących szkolenia mediacyjne, jako wskazanie rekomendowanego zakresu szkolenia mediacyjnego, jakiego osoba szkolona ma prawo oczekiwać od instytucji mediacyjnej – organizatora szkolenia.
Ich główne funkcje są następujące:
− Zapewnienie profesjonalizmu w prowadzeniu mediacji poprzez dobre przygotowanie mediatorów
− Pomoc organizacjom i instytucjom szkolącym mediatorów w określeniu kształtu i zakresu szkolenia mediacyjnego, zapewniającego właściwe przygotowanie mediatorów
− Pomoc kandydatom na mediatorów przy podejmowaniu decyzji o podjęciu się tej funkcji i wyborze właściwego szkolenia.
− Zwiększenie zaufania społecznego do mediacji jako środka rozwiązywania konfliktów poprzez zapewnienie profesjonalizmu prowadzących je osób;
Wymaganie ogólne
Kwalifikacje mediatora uzyskuje się w wyniku odbycia szkolenia o charakterze teoretycznym i praktycznym w wymiarze co najmniej 40 godzin zegarowych, potwierdzonego zaświadczeniem ukończenia kursu.
Zgodnie z niniejszymi standardami szkolenie mediacyjne obejmuje następujące tematy:
- Podstawowe zasady i składniki postępowania mediacyjnego
- Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów
- Trening praktycznych umiejętności prowadzenia mediacji
- Wiedza o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania procedur mediacyjnych
Przedstawione standardy dotyczą wszystkich rodzajów mediacji.
Standardy szkolenia mediatorów
STANDARD I
Podstawowe zasady i składniki postępowania mediacyjnego
- Przebieg postępowania mediacyjnego.
- Zasady mediacji (dobrowolność, bezstronność, neutralność, poufność).
- Rola mediatora, jej specyfika, prawa i obowiązki mediatora.
- Zastosowanie mediacji, wskazania i przeciwwskazania.
- Zagadnienia etyki zawodowej mediatorów.
- Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora.
STANDARD II
Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów:
- Podstawy wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów.
- Procedury rozwiązywania konfliktów (negocjacje, mediacje, arbitraż, sąd) – podobieństwa i różnice.
- Elementy teorii negocjacji, podstawowe pojęcia negocjacyjne (kwestie, pozycje, interesy, BATNA).
STANDARD III
Trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji
- Prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami w tym opanowania wypowiedzi otwierających mediację i zawierania kontraktu mediacyjnego.
- Umiejętność prowadzenia sesji mediacyjnych zgodnie z zasadami i przy wykorzystaniu właściwych technik mediacyjnych.
- Umiejętności komunikacyjne, w tym w szczególności:
− umiejętności aktywnego słuchania,
− zadawania pytań,
− umiejętność używania neutralnego języka (w mówieniu i pisaniu).
- Umiejętność dokonania analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją, w tym szczególności:
− umiejętność oceny, czy zastosowanie mediacji jest zasadne w danej sprawie,
− umiejętność identyfikacji pozycji i potrzeb stron w konflikcie,
− umiejętność wyodrębnienia pozycji, potrzeb i interesów i przejścia z pozycji do interesów.
- Umiejętność wspierania stron w pracy nad rozwiązaniami, w tym w szczególności:
− umiejętność wspierania stron w kreatywnym poszukiwaniu opcji,
− umiejętność wspierania stron w identyfikacji zasad i kryteriów podejmowania decyzji.
- Umiejętność sporządzania porozumienia końcowego.
- Umiejętność współpracy ze współmediatorem/ką – opanowanie terminologii umożliwiającej współpracę i wymianę doświadczeń z innymi mediatorami.
- Umiejętność współpracy z innymi specjalistami.
STANDARD IV
Wiedza o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania procedur mediacyjnych
- Podstawy prawne zastosowania procedur mediacyjnych w tym zmiany kodyfikacji.
- Zagadnienia praktyczne związane z organizacją postępowania mediacyjnego.
- Zasady współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości.
- Prowadzenie dokumentacji.
- Krajowe i międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego.
- Stosowanie procedur mediacyjnych w Polsce i na świecie – sprawy karne i cywilne (rodzinne i gospodarcze), konflikty sąsiedzkie i w społecznościach lokalnych, spory zbiorowe itp.
STANDARD V
Wymagania dotyczące osób i instytucji prowadzących szkolenie:
- Kwalifikacje osób prowadzących trening umiejętności praktycznych w zakresie mediacji:
- wykształcenie wyższe magisterskie lub równorzędne,
- minimum dwuletnie doświadczenie w prowadzeniu mediacji,
- udokumentowane doświadczenie trenerskie lub dydaktyczne w prowadzeniu zajęć i treningów w zakresie rozwiązywania konfliktów,
- znajomość i akceptacja zasad etyki zawodowej mediatora,
- znajomość aktualnie obowiązujących regulacji prawnych w zakresie mediacji,
- znajomość i akceptacja standardów prowadzenia mediacji i postępowania mediatora.
- Wymogi w zakresie organizacji szkolenia:
- opracowanie szczegółowego programu szkolenia (minimum 40 godzin zegarowych) wraz z kosztorysem oraz określeniem wysokości opłaty za uczestnictwo,
- przeprowadzanie w toku szkolenia sprawdzianów wiedzy z poszczególnych dziedzin objętych szkoleniem oraz ewidencjonowanie obecności uczestników,
- wydawanie numerowanych i ewidencjonowanych zaświadczeń, określających tematykę szkoleń, liczbę godzin, organizację czy instytucję prowadzącą szkolenia oraz nazwiska trenerów.
- Rekomendowane formy szkolenia
Wiedzę i umiejętności przekazuje się przede wszystkim metodami interaktywnymi, poprzez:
- Symulacje mediacji
- Analizy studiów przypadków
- Demonstracje mediacji
- Ćwiczenia – indywidualne i w grupach
- Dyskusje i refleksje uczestników
- Kwestionariusze, testy
- Wykłady teoretyczne i prezentacje.
STANDARD VI
Specjalistyczne szkolenia mediacyjne
Standardy 1–5 dotyczą wszystkich rodzajów mediacji. Biorąc pod uwagę, że prowadzenie różnego typu mediacji wymaga specyficznych umiejętności, wskazane jest uczestnictwo w specjalistycznych szkoleniach np. w zakresie mediacji: karnych, cywilnych (rodzinnych i gospodarczych), sporów zbiorowych itp.
Warszawa, 29 października 2007 roku
[1] Z wyjątkiem opracowanych w 2001 r. standardów szkolenia dla mediatorów, którzy prowadzą mediacje pokrzywdzonego z nieletnim sprawcą czynu karalnego – Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz.U. Nr 56, poz. 591 z późn. zm.).
[2] Por. Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości dn. 26 czerwca 2006 r.